تاريخ : جمعه 28 تير 1392برچسب:, | 10:20 بعد از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

عالم ربانی و عارف كامل مرحوم میرزا جواد آقا ملكی تبریزی می نویسد: 


پیامبر گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ سفارشهای مؤكد درباره طول سجود فرموده است و این امری است بسیار مهم. سجده طولانی نزدیكترین هیئت های بندگی است و به همین جهت در هر ركعت نماز دو سجده تشریع شده است. درباره ائمه اطهار ـ علیه السّلام ـ و شیعیانشان در مورد طول سجود مطالب مهمی نقل شده است. 


در یكی از سجده های امام سجاد ـ علیه السّلام ـ بشمارش رفت كه هزار مرتبه فرمود: لا اله الّا الله حقّاً حقّاً. لا اله الّا الله تعبّداً و  رقّاً لا اله الّا الله ایماناً و تصدیقاً.

 

درباره امام كاظم ـ علیه السّلام ـ نوشته شده كه گاهی طول سجده اش از بامداد تا ظهر ادامه داشت. و از اصحاب ائمه مانند «ابن ابی عمیر» و «جمیل» و «خرّبوذ» قریب به همین مطلب نقل شده است. 
در ایام تحصیل در نجف اشرف شیخ و استادی داشتم كه برای طلاب با تقوا، مرجع بود. از او سوال كردم چه عملی را شما تجربه كرده اید كه می تواند در حال سالك مؤثر باشد؟ فرمود: در هر شبانه روز یك سجده طولانی بجای آورد و در حال سجده بگوید«لا اله الّا انت. سبحانك انّی كنت من الظالمین» در حال ذكر این چنین توجه كند كه پروردگارم منزه از این است كه بر من ظلمی روا داشته باشد، بلكه خود من هستم كه بر نفسم ستم كردم و او را در این مهالك قرار دادم. 


استاد من علاقه مندانش را به این سجده سفارش می كرد و هر كس كه انجام می داد تأثیرش را مشاهده می كرد، مخصوصاً كسانیكه این سجده را بیشتر طول می دادند. بعض آنها هزار مرتبه ذكر مذكور را در سجده تكرار می كردند و بعضی كمتر و بعضی بیشتر و شنیدم كه بعضی آنها این ذكر را سه هزار مرتبه در سجده تكرار می كردند

 

منبع: المراقبات میرزا جواد اقای ملکی تبریزی


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 11 تير 1392برچسب:, | 11:1 بعد از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

 سوگند  به  روز  وقتی  نور می گیرد  و به شب  وقتی آرام  می گیرد که من نه تو را رها  کرد ه‌ام و نه با  تو دشمنی کرده‌ام( ضحی 1-2)


 افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30)


 و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4)


و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو  قدرتی نداشته ام(انبیا 87) و  مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم  شدی که گمان بردی  خودت بر همه چیز  قدرت داری. (یونس 24)


و این در حالی  بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73)


پس چون مشکلات از  بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی .( احزاب 10)


 تا زمین با  آن فراخی بر تو تنگ آمد  پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به  سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118)


 وقتی در تاریکی ها  مرا  به زاری خواندی که اگر تو را برهانم  با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما  باز مرا  با دیگری در عشقت شریک
کردی .(انعام 63-64)


این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و  رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83)


آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟(سوره شرح 2-3)


غیر از من  خدایی که برایت خدایی کرده است ؟(اعراف 59)


  پس کجا می روی؟(تکویر26)


پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری(مرسلات 50)


 چه چیز جز بخشندگی ام  باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟(انفطار 6)


مرا  به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را  در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره  به هم فشرده می کنم تا  قطره ای باران از  خلال آن ها بیرون آید و به خواست من  به تو اصابت کند تا  تو فقط  لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، 
ناامیدی تو را پوشانده بود.  (روم 48)


من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را  در خواب به تمامی بازمی ستانم  تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام  60)


 من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3)


برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29)


تا یک بار دیگه دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم.  (مائده 54)

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 تير 1392برچسب:, | 11:11 بعد از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

ابوالصلت هروی گوید: در آخرین جمعه از ماه شعبان خدمت امام هشتم علیه‌السلام مشرف شدم. حضرت فرمود:

ای اباالصلت! ماه شعبان بیشترش گذشت و اینک جمعه آخرش فرارسیده پس تلافی کن در این چند روز آخر، آنچه از تقصیرهایت در این ماه گذشته است و رو آور به آنچه برای تو سودمند است و بسیار دعا کن و از خدا طلب آمرزش گناهانت نما و قرآن را بسیار تلاوت کن و از گناهانت توبه کن تا چون ماه مبارک رمضان فرا رسد خود را برای خدا خالص و آماده گردانیده باشی و امانت کسی را در گردن خود نگذار جز آنکه آن را ادا کنی و کینه مؤمنی را در دل قرار نده جز آنکه بیرونش کنی و تقوای الهی داشته باش و بر او در پنهان و آشکار توکل کن زیرا هر که بر خدا توکل کند، خدا او را بس است و در بقیه این ماه بسیار خدا را بخوان.

 

و اما در فضیلت ماه رمضان آنقدر روایت از معصومین(علیه‌السلام) رسیده است که کتاب‌ها برای نوشتن لازم است، همین بس که در این ماه خدا، درهای بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و پاداش کارهای خیر مضاعف و دو برابر می‌گردد; پس باید بسیار تلاش کرد که خدای نخواسته درهای جهنم بر رویمان باز نشود. 

منبع: تبیان

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, | 2:44 بعد از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

  

حضرت امام سجاد ع در ماه شعبان یاران خود را جمع می کرد و می فرمود:

یاران من! می دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است که رسول خدا(ص) می فرمود: شعبان ماه من است، پس در آن روزه بگیریدبه خاطر محبت و دوستی پیامبرتان و برای تقرب به پروردگارتان،به همان خدایی که جان علی بن الحسین در دست اوست از پدرم حسین بن علی(ع) شنیدم که امیرالمومنین علیه السلام می فرمود: هر که به خاطر محبت پیامبر و برای تقرب به خدای عزوجل ماه شعبان راروزه بدارد، خداوند او را دوست خواهد داشت و به کرامتش در روزرستاخیز نزدیک خواهد کرد و بهشت را بر او واجب خواهد گردانید.

 

سایت حوزه


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 4 خرداد 1392برچسب:, | 9:25 بعد از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

 آن گلهای زیبا وپر طراوت بهار را دیده اید که چگونه به فضای اطراف خود جان می بخشند وهمه جا را آکنده از زیبائی و لطافت می سازند ؟ وآیا تا بحال دیده اید که ناگهان تند بادی خشمگین وبیرحم دمیوزد ، گلهای زیبا را از شاخه های درختان جدا میسازد وبر زمین میافکند.

هنگامیکه آن گلبرگهای زیبا روی زمین پراکنده میشود آن باغبان شوریده را مشاهده کنید که با چه حسرت واندوهی به آن گلبرگها ی زیبا مینگرد . قطرات اشکهایش را ببینید که آرام آرام بر گونه اش سرازیر میشود . باغبان خوب میداند که دقایقی پس از ان زیبائی وطراوت باغش با ریختن گلبرگها از بین میرود ودیگر از آن عطر مست کننده خبری نخواهد بود .

وزینب (س) نیز همچون آن باغبانی شوریده حال ناظر پر پر شدن گلهای زیبائی بود که جهان را عطراگین میساختند ونمونه های کاملی از فضیلتهای انسانی بودند.  زینب در دنیائی پر از نامردی ، پلیدی وفریب صلای آزادی وانسانیت سرداد واز فضیلت های انسانی وارزش تعالیم اسلام سخن گفت ومردمی را که دست خویش را بجنایت آلوده وبعد ابلهانه بر کرده های خویش افسوس خورده وبر سوگ نشسته بودند بباد ملامت گرفت .

 

http://www.aviny.com

سالروز وفات خانم زینب سلام الله علیها بر عاشقان عاشورا تسلیت باد


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, | 11:16 بعد از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

 خدايا من هر زمان پيش خود گفتم كه ديگر مهيا و مجهز شده‌‌ام و برخاستم براي خواندن نماز در برابرت و با تو به راز پرداختم تو بر من چرت و خواب آلودگی را مسلط كردي در آن هنگامي كه داخل نماز شدم و حال مناجات را از من گرفتي در آن وقتي كه به راز و نياز پرداختم، مرا چه شده است كه هرگاه با خود گفتم باطن و درونم نيكو شده و نزديك شده از مجالس توبه‌كنندگان مجلس من، گرفتاري و پيش آمدي برايم رخ داده كه پايم لغزش پيدا كرده و ميان من و خدمتگزاري‌ات حائل گشته؟

1- اي آقاي من، شايد مرا از در خانه‌ات رانده‌اي و از خدمتت دورم كرده‌اي 
2- يا شايد ديده‌اي که حقت را سبک میشمارم پس دورم كرده‌اي
3- يا شايد ديده‌اي از تو رو گردانده‌ام پس خشمم كرده‌اي
4- يا شايد مرا در جايگاه دروغگويانم ديده‌اي پس رهايم كرده‌اي
5- يا شايد ديده‌اي سپاسگزار نعمت‌هايت نيستم پس محرومم ساخته‌اي
6- يا شايد مرا در مجلس علما، نيافته‌اي پس خوارم كرده‌‌اي
7- يا شايد مرا در زمره غافلانم ديده‌اي پس از رحمت خويش بي بهره ام كرده‌اي
8- يا شايد مرا مأنوس با مجالس بيهوده گذرانم ديده‌اي پس بین من و آنها دوستی برقرار کرده ای (و مرا به آنها واگذاشته ای)
9- يا شايد دوست نداشتي دعايم را بشنوي پس از درگاهت دورم كرده‌اي
10- يا شايد به جرم و گناهم كيفرم داده‌اي
11- يا شايد به بي شرمي‌ام مجازاتم كرده‌اي

پس اگر از من بگذري پروردگارا بجاست. چون بسيار اتفاق افتاده كه از گنهكاران پيش از من گذشته‌اي... 

 

صحیفه سجادیه


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, | 8:27 بعد از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا


 مرحوم حضرت آیت الله سید علی قاضی رحمة الله علیه می فرمودند:

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد.

سریان فیوضات و خیرات

 از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است

و پیشکار این فضیلت هم

حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, | 12:36 قبل از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

ماه رجب اولين ماه از ماه هاي حرام (ماه هاي حرام عبارتند از : رجب، ذي القعده، ذي الحجه، محرم) و ماه خدا و هنگام عبادت و دعا و استغفار است و رحمت الهي در اين ماه در حال ريزش و نزول است به همين جهت اين ماه را رجب الاصب گويند، چون صب به معناي ريختن است. پس ليله الرغاب شرافت و ارزش شب جمعه و ماه رجب هر دو را در خود جمع نموده پس ارزشي دو چندان دارد . کلمة رغائب جمع رغيبه به معناي چيزي که مورد رغبت و ميل است و نيز به معناي عطا و بخشش فراوان مي باشند. بنابر معناي اول ليله الرغائب يعني شبي که ميل و توجه به عبادت و بندگي در آن فراوان است و بندگان خوب و شايسته خداوند در اين شب تمايل زيادي به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خويش دارند. بنابر معناي دوم ليله الرغاب يعني شبي که در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با رو آوردن به بارگاه قدس ربوبي و خاکساري در برابر عظمت حق،شايسته دريافت انعام و عطا و بخشش بي کرانه حق مي گردند .

 


معناي و وجه نامگذاري ايام البيض:

 

روزهاي 13و14و15 از هر ماه را ايام البيض مي نامند و دربارهْ علت نامگذاري آن دو مطلب گفته شده است:
الف: چون شب هاي اين سه روز، در اثر کامل بودن و درخشندگي ماه، روشن و سفيد است، روزهاي اين سه شب را ايام البيض يعني روزهاي سفيد ناميده اند و در واقع يعني روزهايي که شب هايي سفيد و نوراني و درخشان دارد.
ب: در روايتي از پيامبر بزرگوار اسلام (ص) آمده است: وقتي حضرت آدم (ع) دچار آن خطا که ترک اولي بود گرديد، بدنش سياه شد. سپس به دلش الهام گرديد که اين سه روز يعني روزهاي 13و 14و 15 را روزه بگيرد . هر روز از اين سه روز را که روزه گرفت، يک قسمت از بدنش سفيد گرديد، يعني پس از سه روز تمام بدنش سفيد گشت، به همين علت به اين سه روز، روزهاي سفيد گفته شد.
در اعمال ماه رجب يکي اينکه در روز جمعه چهار رکعت نماز خوانده شود كه در هر رکعت بعد از حمد آيه الکرسي هفت بار و توحيد پنج بارتكرار گردد. و از كارهاى مهم و شايسته در ماه رجب، كمك به مستمندان است. امام صادق(عليه السلام) از پدران گراميش از امام على(عليه السلام) نقل مى كند كه آن حضرت فرمود:...هركس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وى را آنچنان اكرام فرمايد كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر قلب انسانى خطور كرده باشد.  از مجموعه اعمال وارد شده در اين ماه ،بر مي آيد كه استغفار و باز نگري در اعمال خود از بهترين اعمال است.


براي اطلاع كامل از اعمال ماه رجب به مفاتيح راجعه فرماييد.

 

porsemani.ir


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, | 12:33 قبل از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

برای نيّت خالص و هماهنگى علم و عمل ملاك شما شرع باشد، ببينيد آيا اين كار شرعى است يا خلاف شرع ؟ ما اگر بخواهيم اين چنين وسواس داشته باشيم پس در اين عبادتها و نمازهايمان هم بايد تشكيك كنيم ، ما چه مى دانيم آيا در اينها نيّتمان خالص است يا نه ؟ حال چون نمى دانيم خالص است يا نه آيا مى توانيم آنها را ترك كنيم ؟
و در ادامه فرمودند:
 

نيّتتان اين باشد كه علمتان با عملتان هماهنگ باشد و علم و عمل از همديگر جلو و يا عقب نيفتند.

اكثر بدبختى ما همين است كه علممان با عملمان هماهنگ نيست ، بعضى علمشان از عملشان عقب تر است و بعضى جلوتر، و به هر حال علم و عمل آنها با هم نمى خواند، بعضى هم مثل من هستند كه علمشان گاهى از عملشان جلو مى افتد و گاهى عقب ، پس شما نيّت كنيد كه به علم خود عمل كنيد و علم و عملتان يكى باشد. 

عالم بى عمل مثل چراغى مى ماند كه به ديگران نورافشانى مى كند اما خودش مى سوزد. يعنى عالم بى عمل را مثل كسى مى دانستند كه خود را آتش مى زند و مى سوزاند.

منبع: http://www.bahjat.org/

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, | 8:26 قبل از ظهر | نویسنده : نائب الزیاره حرم شهدا

پناه بر خدا...

-=-=-=-=-=-=-=-


" زبان من..."

زبان من: چه بسیار حرفهایی را که بر خلاف قرآن و عترت گفته و من خبر ندارم.

زبان من: چه بسیار کسانی را گمراه کرده و از راه حق به در برده و من متوجه نبودم و یا اگر متوجه شدم زبان از هوای نفسم پیروی کرده و حرفش را پس نگرفته و عذر نخواسته.


زبان من: تا به حال چند نفر را خجالت داده و در حضور دیگران شرمنده کرده؟ نمی دانم...


زبان من: چقدر با آبروی بندگان خدا بازی کرده نمی دانم...

زبان من: تا به حال چقدر برای من و دیگران گرفتاری بوجود آورده؟ نمی دانم...

زبان پر گناه من: تا این ساعت چه اندازه از من و دیگران نعمت سلب کرده ؟ خدا می داند...

وای بر من...

چرا زبانم را آزاد گذاشتم؟ چرا اینقدر به زبانم آزادی دادم؟ مگر مولایم نفرمود: زبان درنده است؟ چرا آن را با افسار ایمان نبستم؟


اوه...با این همه گناهی که زبانم بر دوش من نهاده چه کنم؟ چطور با این همه گناه وارد محشر شوم؟


خدایا خودت به من رحم کن...

خدایا خودت مرا از شر زبانم حفظ بفرما...خدایا خودت اسلام عزیز را از شر زبان من نگه دار-آمین یا رب-

خدایا تو میدانی که زبان من به گناهان خود اعتراف کرده و باز هم اعتراف دارد، تو با کرامت خویش با زبان من برخورد کن.

خدایا من زبانم را به جرم گناهان بی حدی که کرده اینک با دست و پای بسته به پیشگاه تو آورده ام...تو خود هر جه خواهی درباره اش به انجام برسان، خواهی آن را ببخش و خواهی برای همیشه از منش بگیر و عذابش کن که به حق زبان من سزاوار عذاب است.


من خود این اندازه می فهمم..


برچسب‌ها:

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد